FAQ

よくある質問

問い合わせの多い項目を扱っています。掲載のないものは個別に担当窓口にお問い合わせください。
Frequently inquired items are listed. For any others, please contact us.

*** E-ridの仕様について About E-rid ***


The items "Papers" and "MISC" registered separately in reseachmap are imported together as "Paper" into E-rid. If "Peer Reviewed" status and "Publishing Type" of each data are entered in researchmap, this could be classified when it's extracted from E-rid. Or also after importing the data from researchmap, it could edit those status in E-rid.


Since researchmap is already linked with multiple external databases (WoS, PubMed, CiNii, etc.), if you proceed both "Import from external DB" and "Get Data From researchmap" in E-rid, it could be loaded duplicately.


特任・非常勤は含みますが、他部局を本務とする兼担は対象外です。

At Graduate School of Frontier Science, all faculty and research members who are mainly duty at GSFS are registered to E-rid (including  those who are appointed as "Project" and "Part-time")  and concurrent positions with other departments as the main duty are not included.

Q1:ログインができない。パスワードを忘れた。I cannot log in, forgot my password.

A:初期パスワードはIDと同じ10桁数字の教職員番号です。それ以外の場合でログインできない時は、学術経営戦略支援室の問い合わせ窓口まで、氏名と教職員番号を添えてご連絡ください。初期パスワードに戻す作業をいたします。(本部の担当者に依頼するため復帰まで少し時間がかかります)

The initial password is the same 10 digit number as your Employee code however after it's changed and you have no idea anymore about your password, please contact us to reset. (It takes time as we need to send a request to the University System Management Office)

Q2:researchmapにアカウント登録されているか確認したい。I want to check if I already have an account on researchmap.

A:researchmapの研究者検索から名前で調べることができます。新規登録が必要な場合は以下の方法で登録が可能です。

You can search by name from the "Researcher Search" on the researchmap. For new registration, follow the instruction in the manual (P6 : 4-1. Confirm and Edit researchmap)

Q3:researchmapにアカウント登録をしたのに、E-rid内にresearchmap会員IDが入力されず、相互連携ができない。I created an account on researchmap but JST researcher code is not registered in E-rid and cannot connect to each other.

A:researchmapの各設定が適切でなく、東京大学本部担当者が情報を取得できていない可能性があります。

There is a possibility that each setting at researchmap is not appropriate and the person in charge of researchmap at the U-Tokyo headquarters has not been able to obtain the information.

researchmap内の以下の3ヶ所をご確認の上、適切に修正してください。/ Please check the followings in researchmap and correct the information appropriately (ref. manual P7)

1.所属先を「東京大学 大学院新領域創成科学研究科」にする / Check and edit the affiliation to be "The University of Tokyo" and the department "Graduate School of Frontier Sciences

2.氏名、所属先、及び研究者番号・ORCID ID等の情報提供設定を「公開」にする /  Check "Public" to share your name, affiliation and your ID at the other external databases. (ref. manual P8)

3.「所属機関事務担当者」欄の「編集を許可する」にチェックを入れる / Allow editing information for Institutional staff (ref. manual P9)

※ 主所属が新領域でないクロスアポイントメントは以下の項目も確認してください。/ For cross appointments where GSFS is not the main affiliation, please also check and correct the affiliation setting.

4.2件目以降の(エフォート率が低い)所属を追加登録する画面の下方にある 「この機関に対して、登録した公開情報の一括ダウンロードを許可する」 の項目にチェックを入れる / For the second and subsequent affiliations (low effort rate), check the 「Allow this organization to batch download only public information」 at bottom of the page.  (ref. manual P11)

【注意/Note】

researchmap 会員ID(r-map)、ORCID ID(r-map)、JGlobal IDの入力は管理者が行います。researchmapアカウントはあるのに「プロフィール」→「氏名・連絡先」ページでIDが確認できないない場合は、担当者までご連絡ください。

尚、研究者番号、Researcher IDはご自身での入力、編集が可能です。

JST researcher code (r-map), ORCID ID (r-map) and JGlobal ID are registered by the administrator. If you have researchmap account but those your ID numbers are not found on the page 'Profile' →'Name and Contact Details', please contact us

Researcher Number (r-map) and Researcher ID can be entered and edited by yourself.

Q4:researchmapからE-ridへのデータ取込みができない I cannot get data from researchmap to E-rid

A:researchmap内各データの情報提供設定が「公開」になっていない、または所属機関への情報提供ができていない可能性があります。researchmapの設定をご確認ください。

There is a possibility that each data's status is not set as "Public" in researchmap (Click each activity item → "edit” → see page below to check "Status"), or your "Institutional support staff" is not set as "allow editing" at "Permission settings". Please check your researchmap settings.


※E-ridへのデータ取込方法は、マニュアルP12をご参照ください。※How to get data from researchmap to E-rid, refer the manual P12.

Q5:researchmapからE-ridへのデータ取込作業が完了しない。Importing data from reseachmap to E-rid doesn't finish.

A:researchmapからE-ridへのデータ取込は、メインメニュー「データ出力・確認」→「researchmapからデータ取込」から作業できます。(マニュアルP12参照)

researchmap data can be read from : "Outputting and Checking Data" Main Manu → "Get Data From researchmap" as mentioned on the manual P12.

データ量が多いと取込に時間がかかる場合があります。

It may take time to import a large amount of data at once.

作業中の画面からなかなか先に進まない場合は一旦画面をそのまま10分程度放置し、その後一旦ウィンドウを閉じて、再度E-ridを開いてログインし直してみてください。researchmap内のデータ数とほぼ同じであればデータは正常に取り込まれています。

When it takes time and keeps on working to import data for enough long time, try to leave the screen open for another 10 minutes, close the window once and log into E-rid again. If the number of data in E-rid is more or less the same as the researchmap, the data has been imported normally.

注)researchmapで別々の論文とMISCはE-ridでは一緒に取り込まれます。また、1件辺りのデータ容量が制限を超えていると取り込まれないことがあります。

Note)Papers and MISC data which are registered separately in researchmap will be imported and saved together as "Papers" in E-rid. Also, the over capacity data may not be imported.


※上手くいかない場合は、代行作業も可能ですので問い合せ窓口までご連絡ください。※If any of those ways don't work, please contact us.

Q6:データが重複して取り込まれる。Data is imported in duplicate.

A:researchmapからE-ridへデータが取り込まれている最中に、再度取り込み作業を行うとデータが重複して取り込まれます。進行中のresearchmapからのデータ取り込み作業を完了または中止させてから改めて取り込んでください

取込むデータが多いと、画面がフリーズして取り込みが完了していないかのように思われる場合もあります。その時はまず先に、Q5にある方法で、一旦フリーズした画面を閉じ、再度ログイン、データの取込ができているかの確認をしてみてください。

If you try to import data from researchmap to E-rid again while the first import is still ongoing, the data will be imported in duplicate. Please complete or cancel the first data import in progress, and try it again.

For too much data to import, the screen may freeze and it may seem as if the import is not complete. Then, first try the way described in Q5 to close the screen once, log in to E-rid again and check if your data has already been imported.

※上手くいかない場合は、代行作業も可能ですので問い合せ窓口までご連絡ください。

※If any of those ways don't work, please contact us.

Q7:E-ridメニューの「情報公開設定」で「公開」を選択しても、当該項目が本学HP公開画面確認に表示されない。Even after "Yes" to publish is checked at "Privacy Settings" of E-rid, the items are not displayed properly on "Check How Data will Appear on the University Website" page.

A:各入力項目のデータごとに「公開」「非公開」の設定をする必要があります。同項目内全データの設定を一括変更できます。

It needs to set "public" or "Unpublic" at "Available on the University's official website" of each data.

Or to change all/several data's setting at once, check the data to edit and click "Privacy setting (Public)" or "Privacy setting (Unpublic) from "Select row operation" tab on the top then click "OK". For any further inquiries, please contact us.

Q8:researchmapアカウント情報を公開したくない。(注:researchmap会員IDの取得、データ連携ができませんので可能な限り「公開」にしてください) I don't want to publish my researchmap account information. (Note: It is not possible to read the JST researcher code or share the data with E-rid, so it is highly required to disclose it to at least the Institutional/University support staff.)

A:通常は情報を公開し、本部担当者がresearchmap会員IDを取得できるようにしていただくのが基本であり一番簡単なのですが、どうしても望まない場合は以下の方法で、研究者個人がresearchmap会員IDを確認、E-ridに入力することもできます。

Basically, it is the easiest to disclose information so that the Institutional /University support staff can obtain the JST researcher code, but if you do not want it by all means, your JST researcher code can be read and registered it into E-rid by yourself. For the indication, please contact us


※researchmapからE-ridへデータ取込をする際は、一時的にも設定を「公開」または「許可」として頂く必要があります。※To import the data from reasearchmap to E-rid, it is necessary to edit the settings to "public" or "permit" in researchmap.

Q9:退職、または学内異動する場合。Leaving the post or transfer within the University.

A:退職、または学内異動される前に、E-rid担当窓口までご連絡ください。システム内のステイタスを変更します。

※  E-ridにアカウント登録がある、新領域所属教員・研究員(特任含む、兼担は含まない)が対象です。

※  研究科内で異動される場合は、引き続き利用可能です。

学内他部局への異動の場合、異動先でも本部管理の研究者情報管理システム(E-rid)を利用していると、アカウント移行後新領域からのデータ確認ができなくなります。データ保護の観点からも必ずご連絡くださるようお願いいたします。

Leaving the post at the University or transfer within the University, please contact us in advance.

※ For the transfer to another department at GSFS, the E-rid account is still available.

For the transfer to a department other than GSFS, please be sure to contact us to protect your data. If the department uses the same system managed by the university, you E-rid account could be transferred and it would be no longer visible at GSFS E-rid system.